90-luvulla keksittiin, että suomalaisilla urheiluseuroilla
ei ole BRÄNDIÄ. Seurat alkoivat hakemaan uutta identiteettiä ja BRÄNDÄÄMÄÄN oma
tuote – seura. Varsinkin jääkiekossa tämä on ollut hyvin näkyvää, kun lähes
kaikki seurat vaihtoivat mm. logoa. Vaikutteet tulivat tietysti Amerikasta –
mistäs muualtakaan? Se tarkoitti sitä, että perinteiset logot hylättiin ja
tilalle joku elukka, mikä ei kerro seurasta tai sen historiasta yhtään mitään.
Näitä eläinlogoja käsittelen jossain vaiheessa myöhemmin. Sen lupaan, mutta nyt
ei vielä ole sen aika.
Tämä blogikirjoitus käsittelee yhtä SM-Liiga-seuraa. Siis
tarkoitan LIIGAA (kiitos Vesalainen), enkä SM-Liigaa. Puhun Espoon Bluesista, joka aikaisemmin tunnettiin nimellä
Kiekko-Espoo.
Kiekko-Espoon logo
Kiekko-Espoo syntyi vuonna 1984, kun espoolaiset
kiekkoseurat päättivät yhdistyä yhdeksi voimakkaaksi seuraksi. Kiekko-Espoohan
oli ihan sympaattinen. Nimi ei mikään erikoinen ole, mutta minun mielestäni se
on yksinkertaisuudessaan mahtava. Nimestä ilmenee kaikki oleellinen. Se on Espoosta.
Se on lätkäjoukkue. KIEKKO-ESPOO. Nerokasta. Ja Kiekko-Espoon logokin oli hyvä.
Sinistä, keltaista, kruunu ja hevosenkenkä – tuo mieleen Espoon vaakunan, josta
nuo elementit löytyvät.
Sitten tuli 90-luvun loppu, ja Kiekko-Espoo piti BRÄNDÄTÄ
uudelleen. Kiekko-Espoosta tuli Espoo Blues. Ei siis Espoon Blues, vaan Espoo
Blues (jenkkityyliin). Ilmeisesti Blues viittaa siniseen väriin, eikä
esimerkiksi afroamerikkalaiseen musiikkityyliin.
En vaan edelleenkään ymmärrä miksi käytetään kauniin suomen kielen
tilalta mieluummin englantia. Kansainvälisten yritysten kohdalla tilanne on
toinen, mutta nyt on kyseessä suomalainen urheiluseura.
Blues-nimi luonnollisesti toi seuralle myös uuden logon.
Espoon Bleg – kuten toiset sanovat. Minä taas näen, että siinä lukee BIleg.
Hajuton ja tylsä logo, joka voisi mennä jostain shampoomerkistä.
Espoo Blues -logot. Ensimmäinen käytössä 1998-2003. Keskimmäinen 2003-2005. Kolmas vuosina 2005-2009.
Ensimmäinen Blues-logo kerkesi olemaan vain viisi vuotta
käytössä (1998-2003), kun piti taas muuttaa logoa. Vanhasta logosta säilyi B, joka
sai ympärilleen ympyrän. Helvetin ruma ja hajuton logo se edelleen oli. Menisi
ehkä jostain automerkin tunnuksesta. Tämä logo kerkesi kuitenkin olla vain pari
vuotta käytössä, kun taas piti vähän uudistaa.
Blues-logo (ver. 3) oli selvä parannus edellisiin. Edelleen
oli tuo aikaisemmista logoista tuttu B tallella. B:n ympärille oli lisätty
logoon, vaakunamuoto on hyvä, ja kaiken lisäksi jotain vanhaa oli palautettu
logoon: Espoon vaakunasta ja Kiekko-Espoon logosta tuttu kruunu. Tämähän on
ihan siedettävä logo, mutta sitten..
Espoo Blues -logo 2009-
.. taas piti uudistaa logoa ja BRÄNDIÄ! Edellinen logo
kerkesi olla neljä vuotta käytössä, kunnes otettiin Bluesin historian neljäs
logo käyttöön. Nyt muutos oli radikaalimpi, sillä aikaisemmista tuttu B oli
poissa. En sen aikaisemman B-kirjaimen fani ole, mutta ainakin itse olin jo
jotenkin siihen tottunut. Ei tuo uusi logokaan mikään katastrofi ole, mutta
miksi helvetissä pitää sitä logoa muuttaa vähän väliä? Veikkaan, että viiden vuoden
päästä tuokaan ei ole enää käytössä.
Espoo Bluesin uudet kotipaidat. Kuva Bluesin sivuilta.
Kiekko-Espoo muuten viettää tänä vuonna 30-vuotisjuhliaan.
Espoo Blues on sen kunniaksi ottanut uudet paidat käyttöön. Pakko sanoa, että
on tyylikkäät paidat ja Kiekko-Espootakin muistetaan, sillä olkapäissä on vanha
kunnon Kiekko-Espoon logo. Hienoa, että Blues on alkanut muistamaan juuriaan. Ehkä
vielä jonakin päivänä Espoo Blues on taas Kiekko-Espoo?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti